امروزه اقدام برای انواع طراحی لوگو برای یک کسب و کار سادهترین و البته یکی از مهمترین اقداماتی است که مدیریت باید انجام دهد زیرا لوگو، هویت کسب و کار شما محسوب میشود و مشتری شما را با لوگو به یاد میآورد.
برای تفهیم بهتر مبحث لوگو آن را به کوه یخ تشبیه میکنند که در سطح آب نمایان میشود و برندینگ قسمت پائینی این کوه یخ است که دیده نمیشود اما در راستای همان کوه یخ است.
اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید و قصد طراحی لوگو نوشتاری یا طراحی لوگو تصویری را دارید حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در این بخش قصد داریم در خصوص انواع طراحی لوگو و اهمیت آن با شما صحبت کنیم.
فرض کنید مشتریان و مخاطبان شما برای اولین بار میخواهند با فعالیت و کسب و کارتان آشنا شوند؛ آنها چگونه باید شما را بشناسند؟ آیا در عرض یک دقیقه میتوانید هویت خود را به ایشان نشان دهید؟
قطعاً این کار مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار است؛ خوشبختانه این کار با هزینه و فرصت کمتر با طراحی لوگو نوشتاری یا طراحی لوگو تصویری امکان پذیر است. لوگو حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ به مخاطبان شما میگوید شما چه میکنید و حوزه فعالیتتان چیست؟!
پیش از آن که به انواع طراحی لوگو بپردازیم ذکر این نکته ضروری است که طراحی لوگو یک کار حرفهای محسوب میشود که تفکر شرکت پشت آن قرار میگیرد. اگر تصور شما از طراحی لوگو نوشتاری و طراحی لوگو تصویری تماس با یک شرکت تبلیغاتی و سفارش دادن آن در کوتاهترین زمان ممکن است متاسفانه سخت در اشتباه هستید.
برای طراحی لوگو باید ابتدا رسالت و ماموریتهای شرکت مشخص و سپس چشم انداز شرکت تعیین شود و مطابق این موارد آن چه مد نظرتان است را با یک طراح لوگو حرفهای درمیان بگذارید. هر چه بتوانید به وضوح فعالیتهای خود را برای طراح لوگو تشریح کنید، لوگو موفقتری از ایشان تحویل میگیرید.
نکته: برای طراحی لوگو حرفهای زمان زیادی لازم است و حتی امکان دارد لوگو (پیش از انتشار) چند بار ویرایش و اصلاح شود بنابراین از نظر زمانی تا جایی که امکان دارد دست طراح را باز بگذارید تا بدون عجله و با تفکر انواع طراحی لوگو را برای شما امتحان کرده و بهترین را انتخاب کند.
در مبحث انواع طراحی لوگو، طراحی لوگو تصویری و طراحی لوگو نوشتاری دو دسته بندی کلی محسوب میشوند که ذهن مخاطب را سامان میدهند اما اگر بخواهیم در مورد طراحی لوگو به صورت تخصصی صحبت کنیم به چند دسته بندی برخواهیم خورد.
لوگو انتزاعی، لوگو امبلم، لوگو سه بعدی، لوگو ترکیبی، لوگو مسکات، لوگو تایپوگرافی، لوگو تصویری و لوگو مونوگرام از مشهورترین و معروفترین لوگوهایی هستند که در سراسر جهان توسط برندهای مطرح استفاده شدهاند.
یکی از انواع طراحی لوگو، طراحی لوگو انتزاعی است. بر خلاف طراحی لوگو تصویری، در لوگوهای انتزاعی تصویری دور از ذهن به مخاطب ارائه میشود که لزوماً با نام برند همخوانی ندارد؛ برند اپل را به خاطر آورید!
نام این برند با لوگو همخوانی کامل داشته و یک سیب گاز زده نام اپل را به ذهن ما یادآوری میکند بنابراین اپل از طراحی لوگو انتزاعی استفاده نکرده است اما برند نایک با یک تیک نمونه موفقی از طراحی لوگو انتزاعی است.
دومین نوع از انواع طراحی لوگو طراحی لوگو مسکات است. لوگو مسکات با نمایش گذاشتن یک شخصیت یا یک حیوان (اغلب به صورت کارتنی و فانتزی) شکل میگیرد.
در این نوع از لوگو میتوانید از طراحی لوگو نوشتاری هم استفاده کنید اما لوگو شما به شخصیتی که در آن به نمایش گذاشته شده شناخته میشود. کی اف سی یکی از نمونههای موفق در زمینه طراحی لوگو مسکات است.
طراحی لوگو نوشتاری یکی از انواع طراحی لوگو است که برندهای موفق و مطرح زیادی از آن استفاده کردهاند. در این سبک از طراحی لوگو بر خلاف طراحی لوگو نوشتاری، تمرکز طراح بر نام برند است.
برخی تصور میکنند طراحی لوگو تایپو گرافی سادهترین نوع طراحیها محسوب میشود در حالی که چنین نیست و در این طراحی لوگو هارمونی و هماهنگی و در عین حال ماندگار کردن نام برند اندکی دشوار است. کوکاکولا و گوگل نمونههای بسیار موفق طراحی لوگو نوشتاری هستند.
آنچه در طراحی لوگو تصویری اهمیت دارد نمایش هویت برند با اشکال گرافیکی ساده و پیچیده است که طی فرآیندی مفهوم سازی میشود. شما در هرجای دنیا که باشید با دیدن یک لوگو آبی از پرنده درحال پرواز به یاد توئیتر میافتید و این یعنی طراحی لوگو موفق!
در میان انواع طراحی لوگو، این طراحی برای کسب و کارهایی مناسب است که هدف ماندگار شدن در ذهنها را دنبال میکنند.
ترکیبی از طراحی لوگو تصویری و طراحی لوگو نوشتاری نوع جدیدی از انواع طراحی لوگو با نام لوگو ترکیبی را میسازد. آنچه در این سبک از لوگو اهمیت دارد، تناسب لوگو نوشتاری و تصویری است. لاکست نمونه موفقی از یک طراحی لوگو ترکیبی به شمار میآید.
در نگاه اول طراحی لوگو امبلم چیزی مشابه طراحی لوگو ترکیبی است در حالی که یک تفاوت بزرگ باهم دارند. در طراحی لوگو امبلم یک نوشته با فونتی خاص و مشخص در یک شمای کلی قرار میگیرد که به آن مفهوم میدهد. لوگو استارباکس را به خاطر بیاورید!
آخرین نوع از انواع طراحی لوگو، طراحی لوگو سه بعدی است که از جذابیت بصری فوقالعادهای برای مخاطب برخوردار است. امروزه طراحی لوگو سه بعدی مانند طراحی لوگو نوشتاری و طراحی لوگو تصویری از محبوبترین انواع لوگو محسوب میشود.
نکته پایانی: برای هر کسب و کاری یک سبک از لوگو مناسب است؛ به کمک یک مشاور برندینگ و طراح لوگو حرفهای میتوانید بهترین و مناسبترین لوگو را داشته باشید.