طراحی حرفه ای لوگو یکی از اصلیترین اقدامات پیش از روانه کردن محصول یا خدمت به بازار محسوب میشود. شما به عنوان یک مدیر یا یک طراح لوگو مبتدی باید اصول ابتدایی طراحی لوگو را بدانید.
اگر اطلاعات کمی در این خصوص دارید این مقاله به شما کمک میکند تا طراحی حرفه ای لوگو داشته باشید.
در دنیای پر از رنگ امروز، هر کدام از رنگها پیامی در دل خود دارد تا جایی که علمی به نام روانشناسی رنگها به وجود آمده است. تاثیر رنگها در ذهنیت و ناخود آگاه انسان غیر قابل انکار است و در طراحی حرفه ای لوگو نیز اهمیت ویژهای دارند.
همه ما لوگوهای مطرح دنیا را در رنگهای مختلف مشاهده کردهایم که هر یک پیامی دارند اما آیا میدانید هر کدام از رنگها میخواهند چه چیزی را به مخاطب بگویند؟
اگر پاسخ شما منفی است این قسمت را از دست ندهید زیرا در این بخش هر یک از رنگها را به لحاظ روانشناسی در طراحی لوگو مورد بررسی قرار میدهیم.
رنگ سبز برای شما یادآور چیست؟ شما با دیدن رنگ سبز چه پیامی را به صورت ناخود آگاه دریافت میکنید؟
رنگ سبز همه ما را به یاد طبیعت و سلامتی میاندازد و به همین دلیل نیز در طراحی حرفه ای لوگو از این رنگ برای کسب و کارهایی با تم سلامتی و آرامش استفاده میشود.
پیام دیگر رنگ سبز صلح و اعتماد است که برخی از برندها به درستی از آن بهره بردهاند. آیا برند مطرحی را میتوانید به یاد بیاورید که از رنگ سبز به درستی استفاده کرده باشد؟
ساب وی یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید غذاهای سالم است که به درستی از رنگ سبز در طراحی حرفه ای لوگو خود استفاده کرده است.
قرمز یکی از آن رنگهای پر کاربرد در طراحی حرفه ای لوگو است که برندهای زیادی از آن برای نشان دادن هویت برند خود استفاده کردهاند. یکی از دلایل استفاده از رنگ قرمز در طراحی لوگوهای مختلف جلب توجه است.
زمانی که برندی بخواهد نظرها را در سریعترین زمان ممکن به خود جلب کند در طراحی حرفه ای لوگو خود از رنگ قرمز استفاده میکند. در صنعت غذا، صنایع هشدار دهنده، حراجها رنگ قرمز کاربرد زیادی دارد.
رنگ قرمز علاوه بر تحریک اشتها، باعث بالا بردن سرعت تنفس شده و در کل نگاهها را به خود جلب میکند. مک دونالد، کی اف سی، کوکا کولا از برندهای مطرح در زمینه محصولات غذایی به شمار میآیند که از رنگ قرمز به درستی بهره گرفتهاند.
در طراحی حرفه ای لوگو از رنگ آبی استفاده زیادی میشود زیرا این رنگ پیامهای زیادی با خود به همراه دارد. رنگ آبی نشان دهنده صداقت و حرفه ای بودن شرکت صاحب لوگو است و مفاهیمی همچون خلوص و آرامش را به ذهن میآورد.
موسسات مالی اعتباری برای نشان دادن صداقت خود از این رنگ استفاده میکنند. بر خلاف رنگ قرمز که به لحاظ بصری تحریک کننده است رنگ آبی آرامش و اعتماد را در ذهن تداعی میکند.
شرکتهایی که در زمینه فناوری اطلاعات و تکنولوژی فعالیت دارند از رنگ آبی استفاده میکنند که حرفه ای بودن آنها را نشان میدهد. اچ پی نمونه موفقی از برندی است که رنگ آبی را به درستی برای محصولات خود به کار گرفته است.
یکی از رنگهای دیگری که مانند قرمز دیدهها را به سمت خود متمایل میکند، رنگ زرد است. رنگ زرد برای برندهایی که میخواهند دیده شوند و مخاطب به راحتی از آنها نگذرد کاربرد دارد.
در طراحی حرفه ای لوگو رنگ زرد انرژی بخش و امید بخش است. شرکتهایی که در زمینه انرژی فعالیت میکنند در طراحی حرفه ای لوگو به درستی از رنگ زرد بهره گرفتهاند. از طرفی شرکتهای تاکسیرانی نیز برای جلب نظر مخاطب از این رنگ استفاده میکنند.
بنفش یکی از رنگهای لوکس در طراحی حرفه ای لوگو به شمار میآید به همین دلیل از این رنگ برای بالا بردن پرستیژ محصول یا خدمت استفاده میشود. رنگ بنفش ثروت و فراوانی را در ذهن تداعی میکند.
رنگ بنفش برای مراکزی با خدمات زیبایی نیز کاربرد زیادی دارد. اگر کسب و کار شما در یکی از زمینههایی که گفته شد فعالیت دارد، رنگ بنفش شما را در طراحی لوگو به اهدافتان میرساند.
به طور کلی رنگ بنفش پیامهایی همچون معنویت، شور و شوق، عشق، انرژی، سرزندگی، قدرت، نجابت و جاه طلبی را با خود به همراه دارد.
گاهی در طراحی حرفه ای لوگو لازم است که از رنگهای ترکیبی استفاده کنیم تا پیام برند را به خوبی به مخاطب انتقال دهیم. در این زمینه از طراح لوگو خود مشورت بگیرید.
پیش از هر چیزی باید در مورد احساساتی که میخواهید در مخاطب به وجود بیاورید فکر کرده و سپس آنها را به طراح لوگو خود انتقال دهید.
از کپی کردن لوگو سایر برندها خودداری کنید. گاهی برخی از کسب و کارها برای دیده شدن از برندهای دیگر کپی میکنند که این کار به جز آسیب زدن به اعتبار کار، فایده دیگری ندارد. سعی کنید در طراحی لوگو خلاقیت داشته باشید.
تغییر عناصر برند از لحاظ حرفه ای کار چندان درستی نیست زیرا شما با یک لوگو خاص شناخته میشوید که ذهنیتی را در مخاطب ایجاد کرده است؛ برای تغییر این ذهنیت باید وقت و هزینه بسیاری را صرف کنید که در بسیاری از موارد کار مقرون به صرفهای نیست.
از یک مشاور بازاریابی در کار طراحی حرفه ای لوگو بهره بگیرید زیرا شناسایی عناصر برند یکی از اصلیترین مهارتهای متخصصین بازاریابی است. گرچه یک مشاور بازاریابی طراحی حرفه ای لوگو انجام نمیدهد اما به شما در ساخت ذهنیت برند کمک خواهد کرد.
رنگهایی که به آنها اشاره شد تنها بخشی از رنگهایی است که شما در طراحی حرفه ای لوگو میتوانید از آنها استفاده کنید برای اطلاع از روان شناسی سایر رنگها میتوانید به کتابهای این حوزه مراجعه کرده یا از یک طراح لوگو مشورت بگیرید. حتما حتما از نادیا باقریان در مورد رنگ ها سوال بپرسید.